Etap 32 Kołobrzeg - Trzebiatów

Kołobrzeg (0,0 km) – Korzystno (6,2 km) – Przećmino (9,1 km) – Błotnica (10,8 km) – Niemierze (13,0 km) – Byszewo (16,8 km) – Drzonowo (22,6 km) – Gołańcz Pomorska(25,8 km) – Gosław (27,8 km) – Siemidarżno (31,5 km) – Trzebiatów (39,1 km)

PAŃSTWO: Polska
WOJEWÓDZTWO: zachodniopomorskie
POWIAT: kołobrzeski, gryficki
DIECEZJA: koszalińsko-kołobrzeska,
ARCHIDIECEZJA: szczecińsko-kamieńska

Będę Cię chwalił, Panie, mój Boże,
z całego serca mojego
i na wieki będę sławił Twe imię. (Ps 86,12)

Pomorska Droga Świętego Jakuba wkracza na terytorium archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej. Od wieków okolice Kołobrzegu i Trzebiatowa stanowiły własność biskupów kamieńskich, a później książąt pomorskich. Etap ten pozwoli zajrzeć w głąb historii Pomorza, a wspaniałe średniowieczne zabytki sakralne w Sarbii, Gosławiu czy Trzebiatowie pomogą lepiej ją zrozumieć.

TRASA

Opuszczamy Kołobrzeg, dawne biskupie miasto, wychodząc spod ’katedry (0,0 km) ulicami Armii Krajowej, Dworcową i Zwycięzców.  Przechodzimy przez tory i wędrujemy dalej wzdłuż parku do ul. Mickiewicza i skrzyżowania z Portową. Po dojściu do ul. Solnej, która w miarę przesuwania się na południowy zachód przechodzi w Żurawią, a następnie Toruńską i Starynowską, na terenie dzielnicy Radzikowo wychodzimy z miasta (4,4 km). Drogą asfaltową docieramy do wsi Korzystno (6,2 km). W centrum wznosi się neogotycki kościół pw. Chrystusa Króla otoczony dawnym  cmentarzem. Kościół wybudowano w drugiej połowie XIX w. a jego wyposażenie częściowo zachowane jest z okresu budowy świątyni. Przy kościele, na rozwidleniu (6,4 km), skręcamy w lewo, w drogę brukowaną. Idziemy początkowo wśród pól, a następnie częściowo lasem (ze szczątkami starego cmentarza ewangelickiego) do Przećmina (9,1 km) i dalej, po wyjściu na drogę wojewódzką, do Błotnicy (10,8 km). W tej niewielkiej wsi położonej nad potokiem o tej samej nazwie znajdują się zabytkowe zabudowania dawnego młyna wraz z budynkami mieszkalnymi rodziny młynarza. Za mostkiem na Błotnicy skręcamy w lewo i drogą asfaltową idziemy w kierunku widocznych z daleka zabudowań Niemierza (13,0 km).

Na skrzyżowaniu w centrum wsi skręcamy  w prawo i drogą asfaltową idziemy do niewielkiej osady Byszewo (16,8 km). Tutaj wchodzimy na utwardzoną drogę gruntową, którą wędrujemy na północny zachód. Mijamy zabudowania Kolonii Kędrzyno, przecinamy drogę wojewódzką 102 i po kilkuset metrach wchodzimy do Drzonowa (22,6 km). Wprawdzie szlak Pomorskiej Drogi Świętego Jakuba prowadzi teraz na południe w kierunku mijanej już drogi nr 102, ale warto odbić z trasy i podejść 600 m w bok do Sarbii, średniowiecznej wsi ze wspaniałym kościołem pw. św. Jana Chrzciciela, jednym z najstarszych na terenie Pomorza, w którym znajduje się wiele zabytkowych elementów, ze wspaniałą gotycką sceną ukrzyżowania na czele. Z Drzonowa kierujemy się drogą betonową przez pozbawione drzew tereny doliny Dębosznicy i po około 1,8 km docieramy do drogi wojewódzkiej, na której skręcamy w prawo (24,7 km). Na granicy gmin Kołobrzeg i Trzebiatów Droga Świętego Jakuba wkracza na teren archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej. Przy zabudowaniach dawnego PGR w Gołańczy Pomorskiej (25,8 km) schodzimy z asfaltu i początkowo drogą betonową, a dalej utwardzoną gruntową idziemy do Gosławia. Za cmentarzem kierujemy się brukowaną drogą w stronę centrum wsi i zabytkowego kościoła pw. Chrystusa Króla (27,8 km). Gosław stanowi doskonałe miejsce zakończenia tego etapu Pomorskiej Drogi Św. Jakuba. Pielgrzymi, którzy nie są w stanie kontynuować marszu dalej w stronę Trzebiatowa, mogą już tutaj rozglądnąć się za miejscem za nocleg.Wędrowcy idący dalej wychodzą ze wsi drogą betonową, odbijającą od głównej szosy w lewo po skosie.
UWAGA!
Na tym odcinku wzdłuż drogi w wielu miejscachwystępuje trujący tzw. barszcz Sosnowskiego – nie dotykać! Pośród łąk i pół docieramy w końcu do wsi Siemidarżno (31,5 km). Po przejściu przez wieś kierujemy się drogą asfaltową, zgodnie z oznakowaniem szlaku, w kierunku zwartego obszaru tzw. Lasu Trzebiatowskiego. Przy leśniczówce Warcisław (35,7 km) skręcamy lekko po skosie w prawo i przez osiedle Jaromin docieramy do pierwszych zabudowań Trzebiatowa (37,9 km). Ulicami: Długą, Kilińskiego, Torową i Sienkiewicza docieramy do centrum, pod widoczny już z daleka kościół pw. Macierzyństwa Najświętszej Marii Panny (39,1 km).

PRZYSTANKI NA TRASIE

Niemierze
Już w czasach średniowiecza istniała tu osada, która początkowo była własnością kapituły kamieńskiej, a następnie została sprzedana rodzinie szlacheckiej Manteufflów. Całkowicie spłonęła podczas rosyjskiego oblężenia Kołobrzegu w 1761 r. i jej obecny układ zawdzięczamy dopiero odbudowie po tym wydarzeniu.Gotycki kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa pochodzi z XIV w. (z widocznymi śladami XVI-wiecznej przebudowy) i posiada ciekawe, oryginalne, częściowo barokowe wyposażenie (m.in. ołtarz główny, ambona, figury z XV w.).
Warto dodać, że w pobliżu znajdują się wczesno-średniowieczne stanowiska archeologiczne.

Gosław
Jedna z najstarszych wsi w tej części województwa, będąca w średniowieczu własnością kapituły kamieńskiej, na granicy z terenami należącymi do kolegiaty kołobrzeskiej. Wieś zachowała do dziś charakterystyczny układ owalnicy, pośrodku której wznosi się najcenniejszy obiekt Gosławia – romańsko-gotycki kościół pw. Chrystusa Króla. Zbudowany w XIII w. z kamienia i cegły posiada dość dobrze zachowane fragmenty budowli romańskiej. Najpiękniejszym elementem świątyni jest wspaniały kamienny portal południowy prowadzący z zakrystii do kościoła, jeden z najpiękniejszych na Pomorzu. Zachowały się na nim tajemnicze znaki szachownicy, rzadko spotykane w tej części województwa, a także charakterystyczne guzy kamienne. Wewnątrz kościoła na szerokim łuku tęczowym zobaczyć można gotycki krucyfiks w formie drzewa życia.Położenie kościoła na dawnym trakcie prowadzącym z Kołobrzegu do Trzebiatowa i dalej do Kamienia Pomorskiego sprawiło, że już od czasów średniowiecza miejsce to stanowiło najprawdopodobniej ważny punkt etapowy pielgrzymów zmierzających do lokalnych sanktuariów, a być może nawet do Rzymu i Santiago de Compostela.

INFORMACJA TURYSTYCZNA

Trzebiatów, ul. Rzemieślnicza 17
(+48) 91 387 26 46, 501 049 255
www.wynajemkwater.eu

Do obsługi powyższego pliku konieczne będzie zainstalowanie aplikacji obsługującej ten format. W celu pobrania aplikacji można skorzystać z poniższych przycisków: