Etap 24 Smołdzino - Ustka

Smołdzino (0,0 km) – Gardna Wielka (3,4 km) – Wysoka (4,7 km) – Retowo (6,6 km) – Łódki (7,7 km) – Rowy (14,2 km) – Dębina (17,3 km) – Poddąbie (20,7 km) – Orzechowo (26,5 km) – Ustka (33,2 km)

PAŃSTWO: Polska
POWIAT: słupski
WOJEWÓDZTWO: pomorskie
DIECEZJA: pelplińska, koszalińsko-kołobrzeska

Jak liczne są dzieła Twoje, Panie! Ty wszystko mądrze
uczyniłeś: ziemia jest pełna Twych stworzeń.
Oto morze wielkie, długie i szerokie, a w nim jest bez liku
żyjątek i zwierząt wielkich i małych. Tamtędy
wędrują okręty, i Lewiatan, którego stworzyłeś na to,
aby w nim igrał. (Ps 104,24-26)

Pomorska Droga Świętego Jakuba przemierza historyczną krainę Słowińców. Tradycje pielgrzymowania na tych terenach sięgają dawnych czasów średniowiecza, bowiem już w XIV w. na świętej górze – Rowokole znajdowało się miejsce kultu maryjnego, jedno z trzech najważniejszych sanktuariów ówczesnego Pomorza.

TRASA

Spod kościoła Świętej Trójcy w Smołdzinie (0,0 km) kierujemy się na drogę powiatową nr 1123G i wzdłuż krawędzi Rowokołu wychodzimy ze wsi. Z lewej strony cały czas towarzyszy nam zwarty kompleks leśny porastający wzgórze. Zaraz za nim rozpoczynają się zabudowania wsi Gardny Wielkiej (3,4 km). Wychodzimy z Gardny i kierujemy się w stronę wsi Wysokiej (4,7 km). Tutaj schodzimy z drogi powiatowej, skręcamy w prawo i zmierzamy drogą z betonowych płyt w stronę jeziora i niewielkiego Retowa (6,6 km), wysoko położonego ponad wodami zbiornika. Nieco ponad kilometr dalej, we wsi Łódki (7,7 km) skręcamy zgodnie z drogowskazem „Rowy 8 km”. Po minięciu mostków na niewielkich kanałach (Brodnej i Grabownicy), zgodnie z oznakowaniem żółtego szlaku turystycznego, idziemy wzdłuż granic Słowińskiego Parku Narodowego. Za kolejną przepompownią drogą przez niewielki las dochodzimy do Rowów (14,2 km). Do centrum kierujemy się ulicami Polną, Kapitańską i Kościelną. Z ul. Kościelnej wchodzimy w ul. Wczasową i na czerwony szlak PTTK. Na końcu ulicy (15,4 km) szlak skręca w prawo, a my wędrujemy dalej prosto przez las wzdłuż linii średniego napięcia. Po wyjściu z lasu mijamy zabudowania wsi Dębina (17,3 km) i przed znakiem zakazu wjazdu w ciągu ul. Willowej skręcamy w lewo. Przemierzamy teraz silnie pofalowany teren wydmowy porośnięty zwartym lasem bukowo-sosnowym i dochodzimy do osady Poddąbie (20,7 km). Położona kilkaset metrów od brzegu Bałtyku wieś jest typową turystyczną osadą, a największym jej atutem jest malownicza okolica z wysokim na ok. 10 m. klifowym brzegiem morskim. Przechodzimy Promenadą Słońca przez Poddąbie i za wsią lasem dochodzimy do brzegu Morza Bałtyckiego (22,2 km).
Wędrujemy dalej wijącą się ścieżką (razem z czerwonym szlakiem PTTK), równolegle do linii brzegowej przez około 4 km. Niezwykle silnie ukształtowane wydmy mogą miejscami być niezwykle strome, a szlak wiedzie często ostrymi zejściami do leżących za pasem wydm równin nadmorskich. Na tym odcinku od wielu lat po sztormach zimowych które powodują obsunięcie się brzegu klifu szlak może być niebezpieczny do przejścia, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych. Regionalny Oddział PTTK w Słupsku wspólnie z Nadleśnictwem Ustka co roku monitorują część trasy odsuwając, w miarę potrzeby, szlak czerwony wraz z Pomorską Drogą św. Jakuba o kilka metrów od stromego klifu. Wchodzimy do Orzechowa (26,5 km), niewielkiej osady składającej się z kilku ośrodków wczasowych i kontynuując marsz Pomorską Drogą Świętego Jakuba i czerwonym szlakiem, docieramy do zabudowań ul. Wczasowej w Ustce (30,3 km). Do centrum idziemy ulicami Wczasową, Kopernika, 9 Marca i Kościelną i ostatecznie stajemy przy neogotyckim kościele parafialnym pw. Najświętszego Zbawiciela (33,2 km).

PRZYSTANKI NA TRASIE

Gardna Wielka
Mało kto zdaje sobie sprawę, że Gardna Wielka w XVII w. otrzymała prawa miejskie. Niestety bardzo szybko je utraciła i dziś jest jedynie dużą wsią letniskową nad jeziorem Gardno. Dużo wcześniej, bo już w XIII w., był to znaczący gród kasztelański, a pierwsze wzmianki o nim pochodzą z początku tegoż stulecia. Zabytkowy kościół pw. Nawiedzenia NMP został wzniesiony już w 1282 r., ale wielokrotnie był przebudowywany i rozbudowywany. Obecny wygląd zawdzięcza XIX-wiecznej rozbudowie, podczas której nadano mu cechy neogotyckie. Ciekawe, że do 1845 r. odbywały się tutaj msze w języku kaszubskim.

Rowy
Legenda mówi, że miejscowość założyli uciekinierzy z Wolina po napaści duńskich wikingów. Prawdą jest z pewnością fakt, że osadnictwo w okolicy pojawiło się już w VII lub VIII w. Informacje o prężnie działającej wiosce rybackiej pochodzą jednak z czasów późniejszych – XVIII i XIX w. Wybrzeże Bałtyku cieszyło się tu złą sławą, a zapisy kroniki rowieńskiego kościoła wskazują, że w okresie 1796 -1936 rozbiło się tu aż 25 żaglowców i statków. Na Górze Cmentarnej (położonej nieco powyżej kościoła) chowanowszystkich rozbitków, wśród których notuje się m.in. Szwedów, Holendrów, Francuzów, a nawet Arabów! Obecnie Rowy są znaną miejscowością kąpieliskową i turystyczną ze wspaniałą plażą o długości ponad 600 m.

Kościół pw. śś. Piotra i Pawła jest neoromańską świątynią salową, zbudowaną z kamienia polnego w pierwszej połowie XIX w. Ciekawe, że materiał budowlany niemal w całości został pozyskany z WyspyKamiennej na jeziorze Gardno. Wewnątrz z płaskiego, belkowanego stropu zwisa model trójmasztowego żaglowca.

Układy z diabłem
Tradycja przekazuje kilka legend związanych z kościołem w Rowach. Bohaterem jednej z nich jest pastor, mieszkający w Gardnie Wielkiej. Zawarł on pakt  z diabłem. Obiecał mu oddać swoją duszę w zamian za wybudowanie mostu przez jezioro, który miał mu skrócić drogę na poranne nabożeństwo w tutejszym kościele. Warunkiem jednak było, iż wykona pracę w jedną noc, do pierwszego piania koguta. Poniewczasie pastor pożałował pochopnej decyzji i podzielił się swoimi wątpliwościami z żoną. Mądra niewiasta znalazła sposób na przechytrzenie czarta i w nocnych ciemnościach obudziła śpiącego w kurniku koguta, którego donośne pianie słychać było w całej okolicy. Diabeł, lecący wówczas nad jeziorem z naręczem kamieni, cisnął ze złością swój ładunek do wody. Kamieni było tak dużo, że powstała z nich Kamienna Wyspa.

INFORMACJA TURYSTYCZNA

Centrum Informacji Turystycznej LOT Ustka i Ziemia Słupska
ul. Marynarki Polskiej 71

Centrum Informacji Turystycznej w Rowach, ul. Nadmorska 17
czynne sezonowo,  tel. (+48) 814 18 18

Lęborski Klub Przyjaciół Pomorskiej Drogi św. Jakuba –Tadeusz Krawczyk– +48 500 180 012 oraz  Jan Kiśluk tel. +48 698 479 238, mail:  jkisluk.promocja@poczta.onet.pl

BAZA NOCLEGOWA

Ustka,
ul. Grunwaldzka 35
(+48) 59 814 55 86

Do obsługi powyższego pliku konieczne będzie zainstalowanie aplikacji obsługującej ten format. W celu pobrania aplikacji można skorzystać z poniższych przycisków: